Dagens goda gärning! Var tacksam


var tacksam för vad du har!

För vadå tänker du säkert, ja för allt.

Din familj vänner dina barn din kära för att dom finns fanns eller kommer finnas.
Lever du. kan du andas, har du ben, ett eller två ben, kan du se, läsa höra
kan du krama någon du tycker om, kan du var bland nära och kära som tar dig för den du är.

Hur ofta brukar du önska att du hade mer pengar
eller kanske bättre arbete eller kanske alls ett arbete till att börja med
less att din bil bara går sönder eller att du inte har en bil eller hur alla andra har så mycket mer än dig
Jag med, jag önskar även ibland att jag sket guld och kunde flyga. ( farlig kombination för dom under en) hmm.
Men hursomhelst måste vi verkligen ha så mycket för att kunna nöjja oss.

Tänker man närmare på det handlar det nog om var man ställer ribban
ju mer pengar du har ju mer pengar kommer du göra av med och fler onödiga prylar kommer att införskaffas.

Alla har väll hört om klimathotet etc och hur vi skyndar på den globala uppvärmningen, det finns ju tvivlare
och jag är inte någon expert inom området men är nu så fallet så skulle det skulle ju inte vara så konstigt om man tänker efter. För vi nöjjer oss inte med något vi har och ställer hela tiden en högre nivå på hur våran livsstatus ska präglas
av ett överflöd som kostar på våra naturresuerser och en ständig jakt efter effektivisering får mer industrier och olika fordon att spruta ut avgaser m.m.



Genom media, reklamer serier film m.m lär vi oss hur att man genom att äga mer och bli rikare kan bli "bättre" och "finare" än våra medmänniskor.
Vårat samhälle förvandlats mer och er till en tävling där den som ramlar får ligga och dessutom blir trampad på.
Ibland (förutom då i action filmer och serier där alla är storbystade med fyrkantiga hakor) så ser man kanske nått dokumentär program från usa där man sitter som och tänker satan va feta alla är.
Ursäkta mina grova ord men Vissa väger ju fan mer än 300kg alltså jamena visst skönhet kommer från insidan och jag trackar inte ner på någon för att dom är överviktiga men alltså hur komme det sig att det ens
finns fetma på samma planet där svält är den dominerande levnadsstatusen.(var tredje sekund dör ett barn av svält)

Idealen vi försöker eftersträva har gjort oss blinda om vad värdet i en individ borde besto av, du är ju inte bilen du kör.eller?


Jaja innan man verkar som en bärätande lövbajs torkande hippie wannabie som vill tillbaka till skogen och uppnå anarki bland kottarna så återgår jag till tanken med dagens goda gärning, se dig omkring ,sluta sträva efter det materiella livet där ytliga faktorer är viktigast.Arbeta med ditt inre själv ist och överväg hurvida du sätter värde på saker som spelar roll och kanske vad dina efterträdare ska tänka om dig för någon gång kommer en framtida generation nog kanske se oss som dom bortskämda egoisterna som dödade varandra och skadade planeten för några få personers
lyxiga levnads standard!

Endel tycker väll att "varför nöjja sig när man kan få" mer, hm, ja alltså det ska man kanske inte göra.

Vi ska inte sluta sträva! Men vi kanske bör sträva efter annat oxå!

Och om man iaf låter sin kunskap och medkänsla för personer i när och fjärran omgivning växa i samma takt som sina pengar och prylar kanske det av sig själv blir helt uppenbart var man vill sätta ribban för ett liv man kan känna tacksamhet för ett liv man kan vara nöjd med.

Var tacksam för det som du har av riktigt värde,du får själv fundera vad det skulle vara/Rodge


Kommentarer
Postat av: Sussi

Mycket bra tänkt och skrivet. Jag är tacksam över mina barn, att jag har fått 2 friska barn innan jag själv också blev sjuk.

2009-02-06 @ 08:11:21
URL: http://sossiq.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0