Dagens goda gärning: Ställa upp

Ställa upp

Har du eller har du haft en bästa vän kanske, någon som alltid ställt och fortfarande
ställer upp i vått och torrt.När du är nere när du behöver en axel att gråta mot eller ett öra som lyssnar.
Brukar du återgäldat detta? Det kanke verkar som om personen i fråga inte behöver hjälp själv för tillfället.
Men om du ser dig omkring kanske du märker att någon annan i din omgivning skulle behöva en hjälpande hand.

Den person du hjälper idag kan vara samma person som imorogn hjälper dig.
Att ställa upp för varandra är en fin och viktigt egenskap man inte ska ta för givet.
Du kanske kan ställa upp för din bror som barnvakt när det behövs
eller kanske för din syster när hon behöver ett "tjejsnack".
Kanske kan du vara där för någon som står inför ett svårt beslut.
Och var inte rädd för det, du behöver inte fatta beslutet åt personen det handlar om utan kanske
bara visa att hur än din vän väljer så stöttar du denna.

Sen kan du ju stötta någon som inte står dig jätte nära oxå.
Vi lever tillsammans alla och vet man att någon är i behov av hjälp har vi kanske som
medmännsiskor lite av ett ansvar för varann.

Det är nog viktigt dock att komma ihåg att när man "ställer upp" ska man
inte utsätta sig för något som kan skada eller få en själv att må dåligt.

Låt oss säga att du te.x hamnar i en situiation där en närmare vän eller familje medlem
blir angripen eller själv är på väg att angripa någon du är lite berusad men inte nog för att bara slockna dig genom det hela.

Hur ställer du upp´på bästa sätt för dig själv och din vän? ja hmm, antingen

Alternativ A: Du skiter i din kompis eller dylikt och går hem för att äta underlig mat.

Alternativ B: Du lägger dig i genom fysisk form och "försvarar" din vän samtidigt som du riskerar
att skada dig själv för restn av livet eller någon annan, sen även rättsliga påföljder såsom utredning straff skadestånd m.m
processer som kan ta flera år ,bara pga av att du "ställde upp" för någon i 2min.

Alternativ C: Du försöker att avbryta och undvika fysiskt våld mellan din vän och någon annan
genom att snabbt ta med denna från platsen och strunta i priset av  eventuell viktigt"stolthet" som svaldes
och istället nöjja dig med att ingen skadades över det allvarliga bråket som handlade om" han tittade drygt på mig" eller något liknande.

SVAR.ja, alternativ c är nog det som i nuläget iaf lockar mig mest.

nåja bara en av många situitioner, men försök ställa upp iaf för någon, och se över dina olika alternativ om hur du kan göra dettat på rätt sett oxå. ställ upp / Rodge

Kommentarer
Postat av: Sussi

Hm ställa upp, i mitt fall tror jag att jag ställer upp för mycket, så mycket att folk börjar utnyttja en i stället, så jag håller tillgoda det tills nån ber mig... =)

2009-01-29 @ 14:01:46
URL: http://sossiq.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0