Dagen goda gärning: Bli donator!

Dagens goda gärning: Bli donator

Har du nytta av dina organ när du är död? Kanke har någon annan de?

Om du skulle bli sjuk?
Om du fick veta att du är dödligt sjuk eller bara har en viss tid på dig att leva innan något eller några av dina organ slutar fungera helt, skulle du då kunna tänka dig att ta imot ett organ från en (såklart) avliden person för att överleva? Dom flesta skulle nog det, jag skulle då det utan att blinka om det gjorde mig frisk igen. Samma om min familj eller mina vänner blev sjuka, då skulle jag  villja att det fanns organ om det skulle behövas för dom oxå.
Och dom flesta vill säkert gärna tro att deras egna organ kommer till nytta när dom inte längre behöver dom oxå, men kommer dom det då. kommer dom till nytta? Eller bli det mest maskmat av allt. Vad händer när du kastar in handuken. visst tråkigt att tänka på, men det kan vara avgörande för någon. För att inte alla bara ska gå omkring och tro att organ växer på träd redo att plockas när en människa blir sjuk så måste vi mer än att bara vilja, vi måste göra. Så bli en donator! Man måste ju nämligen vara det om farbror doktor ska få uträtta några underverk.

Efterliv?
Du behöver inte dina organ när du är död,(chockad?det är sant), dock finns det andra som gör det kanske. Förlåt alla religoner jag må trampa på tårna eller häda mot när jag skriver som jag gör men..Vafan Allvarligt, att ge sina organ till en bättre behövande person måste väll vara bland dom både enklaste sätten att göra något riktigt snällt utan att anstränga sig haha och även ett plus i kanten när man ska bevisa sin godhet för att få tillträde bland "molnen" eller diverse andra miljöer där "gud" nu håller till. Och tror du att du komme få gå utan lungor lever njurar hjärta m.m i "himmelen" för att din fysisika kropp inte längre har dom kvar så tänka såhär ist, "Gud" kommer säkert tycka du är skit shysst som gav denna underbara gåva till en bättre behövande att han helt enkelt ger dig ett par nya och ännu fräschare än dina gammla.Och om din "gud" dömmer dig för att du vill ge något du inte längre har behov av till någon som har det. Då suger din gud, förlåt men det tycker jag fan!

Rädsla?
Du kanske tror att det kommer göra ont? eller? (Donera inte hjärnan isf) .
Visst vissa upplever kanske rädsla som att typ läkarna kommer dödsförklara en fortare eller inte försöka lika hårt att rädda en om man är svårt skadad och operationen är för "jobbig" haha eller att någon annan,yngre eller "bättre" behöver organen mer eller har mer rätt att leva, ja det finns väll mycket spekulationer om vad dom "hemska doktorerna" man målar upp som jävlar skulle ha som motiv för att rensa en från sina organ så fort dom får chansen när dom har en på sitt bord och upptäcker att man är donator. Men är inte det lite over the edge med paranoida konspirationer=).
Tillochmed jag som är annars så nojjig ser det mer som ursäkter och lathet. Och jag har tatueringar över hela kroppen så jag ser ju ut som en riktigt bad as moufakka som vilken läkare som helst då skulle borde tänka sig att avara för att rädda robert pojke 12 klssråds ledamot scout m.m, eller elsa flicka 40 5barns mamma och rymdforskare. Istället för att rädda just roger pojke 24 tauerad konstnär mellan 2jobb konstant. hmm, nu skrämmer ja nästan upp mig själv. hahaha
Det finns väl såklart läkare som inte gör allt man tycker dom borde göra eller borde ha gjort vare sig någon var donator eller inte,dom kanske inte har kunskap eller karaktär eller nog med tid för att besluta rätt alltid men är det en ursäkt nog att låta läkarna stå med bakbundna händer för att dom inte har nog med organ att rädda liv..Det bestämmer du!. Inte nog som ursäkt för mig iaf.


 Jag själv=)
 Jag har haft sånna här donator kort i fickan förut som jag tagit från sjukhuset men man byter ju byxer jacka m.m rätt ofta och inte har ja skickat in nånstans så nån vet att jag vill donera mina organ och korten är då nu så bortslarvade så hälften vore nog för att dubbelt så många skulle vara borta. Men idag innan ja började skriva på bloggen beslöt jag mig att spana runt nätet lite o vipps hittade donationsrådet sida och blev en donator=)!
 Där får du all information hur de funkar och även möljigheten att registrera dig som donator. Det här är ditt val, jag vill inte påverka dig och jag kan ju bara låta andra ta del av vad jag tycker och vad jag tycker är ju just vad jag tycker=) Jag är ingen läkare och vill du veta mer än mina diffusa åsikter och tankar för att bestämma dig så gå in på sidan jag länkade till ta dig tid och titta runt där. Man kan ju göra andra bra gärningar självklart=) Så fundera vad du känner.
Och förlåt mig för att jag är ett moralmonster men,något du borde fundera på är kanske, Kan du ge det du kan ta?/Rodge

Kolla länken jag la upp!!

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Jag är donator!! det var jag tvungen bli när jag skulle ta mc kort för farsan kallar mc förare för rullande organdonatorer "Se gumman där kommer en organdonator i 180" är en vanlig pappafras när man möter en mc på E4an

2009-02-19 @ 23:56:40
URL: http://mikabloggar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0