Dagens goda gärning: Beröm någon!

Beröm någon

varför är de så , att när jag tex går över ett övergångsställe och en bil stannade för mig så tackar jag sällan för det, får nästan dåligt samvete me tanke på att det är så många som tackar mig när ja släppt över dom. Jag tycker faktist själv det känns bra att bli "tackad", men de känns som skumt att tacka för nått föraren måste göra antar jag.

Jag brukar tänka typ sitter han eller hon och rå hatar i bilen typ mummlar nått i stil med: "tacka lagomt hade de inte varit för lagen skulle de stå michelline över hela din knäckta ryggrad din jävla trafik försniglare", så jag skynder mig över bara och undviker ögonkontakt haha, men ibland samlar jag mod och nickar till.
Nu ska jag fan börja med det alltid! Iaf testa under en hel dag, för hur de än är, rätt eller fel så är det ju trevligare att göra när man tänker efter eftersom vi inte är robotar som bara gör programerade saker utan människor som väljer hurvida vi handlar. Visst en billist kanske inte enligt lagen får köra över dig men han kan ju stressa förbi när du just var på väg ut på gatan utan att farbror blå skulle kunna göra nått åt det eller alls se det.

För att det ska bli lite uppmuntrande att fungera tillsammans så kan vi ju tacka varandra kanske även när vi inte behöver. Samma när jag äter ute ,tusen ggr har jag velat klämma i med ett "det var jättegott" eller tack för maten när jag ätit färdigt och ska lämna stället, men de brukar snabbt följas upp med våldsamma jävla annalyseringar i form av, säger man så, hmm, jag köpte ju maten och säger nån annan nånsin så. Så går man och grunnar på skiten tills man inte längre vågar äta mer där hahaha..

Varför är man så osäker, har vi förprogrammerade sociala restriktioner i oss eller vad grundar det sig i?.. Nu tror jag dock detta är saker som varierar rätt mycket på olika delar i vårat land plus att alla inte är så paranoida och annalyserande som mig kanske=), och känner du inte igen dig, du kanske redan gör sakerna som jag själv är dålig på:) då kanske det finns nån annan att berömma som du missat. Kanske din morsa för att hon tvättar din kläder utan minsta lön eller dina barn för att dom borstade tänderna utan att du var deras autopilot under tiden. Kanske din sambo som gjorde en god måltid eller varför inte bara vem som helst som gjort något bra bara, ett bra jobb eller en bra handling.

Man måste fan våga berömma sina medmänniskor och vågar man det redan,  då måste man se till att göra det oxå så ofta man kan. Gör nån bra saker,låt dom veta det... träna på att berömma!./Rodge


-----------------------
Kom ihåg att skriva hur de gick oxå. Skriv även om du gör nån av dom äldre gärningarna först nu, eller om du kanske gör dom igen. Vi vill veta hur de går =)

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Ni skriver så bra!! Bra idé!!!



Är jag klar med dagens goda gärning nu...?

Eller är det real life stories som gäller?

2009-01-22 @ 23:28:36
URL: http://mikabloggar.blogspot.com/
Postat av: Rodge

HAHA om du vill är du väl klar men om jag känner dig rätt så kommer du nog fixa några fler oxå=)

2009-01-23 @ 00:12:33
Postat av: Gäär

Tjena ! Jag är inte så mkt för att göra goda gärningar.. Själv så måste jag göra minst en dålig gärning per dag ! :p haha.. hioo

2009-01-23 @ 14:28:15
Postat av: Rodge

då passar ju den här sidan utmärkt för dig gäär.

här kan du ju få tips så du kommer på rätt spår;)

2009-01-23 @ 16:18:56
Postat av: Hussni

Ja, då var man klar me min gärning...var idag när jag gick ner på stan så såg jag en tant som kom me sin hund och såg lite obekväm ut, så jag tänkte...varför inte göra de lite värre? så jag stanna till lite och sa: Va fin hund du har! och hon svarade något sådär grinig: JAHA!...., sen kom det ett svagt tack.



nånå =) blev som de blev.

2009-01-23 @ 19:22:13
Postat av: Snake

jag la av en komplimang på en äldre herres fina keps, men han hörde nog inte mig :S så jag berättar istället för min vän jolas vilken fin och välstädad lägenhet han har " ironi "

2009-01-23 @ 19:40:30
URL: http://sneakysnake.blogg.se/
Postat av: Sussi

Jag berömde min läkare i dag till min sjukgymnast... =) Sa hur tacksam jag är att jag har han som läkare och hur han ställer upp till och med på sina luncher...(tisdag senast) har infektion i munnen och han skipade halva sin lunch för att hjälpa mig =/ Så jag berömde han glädjeligen och funderade på om jag skulle köpa en choklad ask till han. (samlade faktiskt mod till mig en gång och tackade han att han ställer upp så på mig)

2009-01-23 @ 23:52:16
URL: http://sossiq.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0